Interview with Jayda B from Bae Tokyo

access_time create folder生活・趣味

baetokyo3 | Photography :  Takaaki Sano

文化の違い、人種やジェンダーアイデンティティの壁を超え、才能ある女性アーティストの活躍をサポートするコミュニティとして2015年に始動したBae Tokyo。クリエイティヴでユニークなイベントや様々なアーティストとのコラボレーションを通し、世界中の音楽や文化を紹介する場を提供。アーティストのみならず、Bae Tokyoのイベントに参加する全ての人々を繋ぎ、協力の輪を広げていけることを目指している。そのBae Tokyoの2周年を祝うアニバーサリーパーティが11月4日(土)にCIrcus Tokyoにて開催。イベントを目前に控えたBae Tokyoのファウンダー、Jayda Bに彼女たちの活動について話を聞いた。

ーーあなたのこと、そしてBae Tokyoについて教えてください。

Jayda B「私の名前はJayda B。ジョージア州のアトランタ出身。19歳から東京とアトランタを行き来していて、現在は東京に住んでいます。Baeの活動は2015年に私の地元のアトランタで始まりました。様々な方面で拡大させるために東京に移って、まだ小さなチームではあるけれど予想以上に広がりを見せています。この2年でイギリス、ソウル、シンガポール、ロサンゼルスで様々な女性たちと活動してきたんですが、みんながこんなに純粋な気持ちで支援してくれるなんて思ってもいませんでした」

ーーBae Tokyoがクリエイティヴ・エージェンシーという形をとっているのはなぜでしょう。

Jayda B「私たちがやることは全て、このチームから出来ていると気づいたから。それと、他社のプロモーターに私やその他の”Bae girls”と働きたいというオファーももらうようになったので、自分たちの活動だけにとどまらず、他者に同じサービスを提供しだしたんです。例えばライヴが上手くいくように代理店のような動きをすることもあり、みんなに公平に給料を支払ったりもしています」

ーー主要メンバーの役割は?

Jayda B「インターンからマネージャーまで幅広いポジションがあって、どの役割も大事だけど、自分たちの見せ方ややり方にはこだわりがあるからファウンダーの私が決定を下す事柄が多いですね。デザインは、アトランタに拠点を持っているCOOのAshley Rhodenに任せています。彼女はセンスが良くて、デザインに関してはなんでも知っているんです。彼女がすることに指示を出すことはありません。私たち2人は好きなスタイルも仕事の進め方も似ていて働きやすいんです。彼女がしていることをまず信じて、質問は後にするというやり方でうまくいっています」

ーーアートワークではセーラームーンがインスピレーションになっているそうですね。

Jayda B「セーラームーンに夢中なんです。強い女性像というだけでなく、共感もできるキャラクターですよね。幼少時代の影響もあると思うけど、90年代のアニメのアートスタイルとカラースキームは妙に落ち着くんです。Ashleyもアニメが大好きなんです。Baeを始める前にやっていた個人プロジェクトでも同じようなものを参考にしていて、それをBaeでも受け継いでいます。興味を持ってもらいやすいと思うし、最初からこういうイメージにしたいと思っていたので」

ーーDJ活動をするうえでアートワークは重要ですよね。両者の関係についてどう思うか教えてください。

Jayda B「SNS文化によってみんなの集中力が薄まっていると思います。多くの人々が興味を持つのは、そのコンテンツの見た目がいいか悪いかだけ。誰もが見栄え中心になっているみたい」

baetokyo5| Photography :  Takaaki Sano baetokyo4| Photography :  Takaaki Sano

ーーフィメールDJの現状についてのあなたの考察を聞かせてください。

Jayda B「フィメールDJはわりと小さなコミュニティで、みんな知り合いだったり、共通の友達も多いんです。その人脈のおかげで、海外や他の都市でも仕事ができたり、プレイが出来ている。一緒に働く人たちについても見定められるから、知りもしないで女性のエンパワメントのついて口だけ動かしているような人たちのことも避けられる。すごくいいやり方ですよね」

ーーアメリカではフェミニズムは大きなムーブメントになっていますよね。

Jayda B「日本でももっと大きな話題になってほしいです。日本でも世界中の女性が抱えている問題が存在するにも関わらず、全く話題に上がらない。日本でフェミニズムのムーヴメントのパイオニアになれるのはいいことだけど、この国の大多数の人たちは活動の目的を理解できていなかったり、全く興味がない。もちろんサポートしてくれる人々も沢山いるけど、もし私がしつこく言い続けなかったら興味を持たないままだった人もいるのかなと考えたりもします」

ーー日本でフェミニズムに対して無知な人が多いのはなぜだと思います?

Jayda B「他のコミュニティの話題でも日本では話されていないものが沢山あります。未だに日本の遅れ具合に困惑することがあるんです。日本がすごく進んでると思っている人も沢山いるけど、全くそんなことないと思う」

ーー本当にそう思います。Bae Tokyoはワールドツアーを行なっていましたが、その中での印象深い思い出は?

Jayda B「各地で大切に思い出を作れました。大事な女の子たち(ATTAGIRL)とシンガポールで絆を深めたり、ロサンゼルスでプレイしたり。ロサンゼルスのTokyo Beatで行ったショーに、サイトを見て知ってくれて本当に私たちの活動に興味がある人たちが足を運んできてくれた光景は素晴らしかった。ソウルでは会いたいというメールを送ってくれても実際に来てくれた子は少なかったんですが、その来てくれた女の子たちが今もすごく強力なサポーターになってくれています。誰が見てくれてるかなんて本当にわからないものですね」

ーーそれぞれの国での新たな発見は?

Jayda B「私たちはみんな同じ問題で苦しんでいたり、同じものを欲しいと思っている。でも、問題の扱い方が国と文化でそれぞれ違うと思いました」

ーー自分たちの活動への発見や課題も見えましたか。

Jayda B「変遷してもサポートを続けてくれる人々がいるのは良いことだと思います。悪いのは、”影響力(clout)”を持ってしまうことかな。そうすると、より多くのものを求められるようになります。私の場合はこのムーヴメントのファウンダーとして向き合わなくてはいけないので、似ているような考え方を持つ女性にスポットを当てたり、業界に一体感を持たせるためにこのプラットフォームを使いたい。このプラットフォームを通じて、自信を持たせたり、姉妹のような関係を作りたいと思っています。だけど自分を犠牲にしてまではやらなくていいということも学びました」

ーー2周年のイベントは、どういうイベントにしたくてDJをブッキングしたのですか。

Jayda B「Baeをやる前にもイベントをやることは沢山あったから、プロモーターとしてではなく、お客として、良いアイデアと失敗に繋がりそうなものとははっきりわかっていて。Baeではただのパーティーではなく、貴重な経験を提供することをいつも心掛けています。チームもそれをすごく良く理解してくれていて、毎回徹底しています。ツアーでは会場が変更されたりすることがよくあって、ゲームやフォトブースなどどうしても設置できなかったところもありましたが、そういうものも大事な要素だと思っています。去年のアニバーサリーでは、Baeのネイルデザインをしてもらえるネイルブースを設置していたんです。似た考え方を持ったアーティストだけでなく、個々人を支えるようなコミュニティでありたいので、今年のアニバーサリーパーティでもこの雰囲気を維持できたらと思います」

ーー出演するDJたちのそれぞれの魅力を教えてください。

Jayda B「みんなそれぞれ自分のスタイルを持っていて、違う種類の音楽が好きなんです。Baeに来ればいい音楽を聴けると思ってみんな来てくれているので、音楽を本当に知っていて才能ある女性たちをブッキングしています。彼女たちと仕事ができることがとても嬉しいです」

baetokyo6| Photography :  Takaaki Sano baetokyo2| Photography :  Takaaki Sano

ーーあなたが最近よく聴いている音楽は?

Jayda B「自分のセットでは、場所やパーティの雰囲気にもよるけどヴォーグやベース、テックハウス、ヒップホップ、R&Bを主に流します。ハードコアな音楽を流すと結構批判されてしまうんです。家にいる時や移動中は、ジャズやボサノバを聴きます。最近は70年代のジャズバンドにすごくハマっていますね。Cortexはいつの時もお気に入りから外れたことがないくらい好きです」

ーーお気に入りのDJは?

Jayda B「どちらかというとプロデューサーに入るのかもしれないけど、Tokimonstaです。彼女は、今音楽業界で活躍している私世代の人々に大きな影響を及ぼしたと思います。彼女が活動を始めた時は尊敬されている女性のプロデューサーはあまりいなかったから先駆者でもあり、その音楽はとても印象深くて感情を呼び起こされます。彼女自身と彼女の音楽を本当に尊敬しているんです」

ーーよく読む雑誌は?

Jayda B「ほとんどの情報はツイッターから拾っています。信頼できる雑誌があったらいいなと思うから、もしオススメがあったら教えて下さい!折り込みやコラージュが入っている90年代の若者向けの雑誌がすごく恋しくて、もしそういうもののアップデート版が見つけられたらいいなと思います。この頃、大量に情報が飛びかっているから、雑誌を開くならあまり深く考えず読みたいかも」

ーーどんなSNSを普段からチェックしていますか。

Jayda B「ツイッターとインスタグラムがほとんど。フェイスブックも必要ですが、いらない情報のたまり場になっていて、あんまりログインしなくなってきました」

ーーあなたにとってインターネットとは?

Jayda B「ミームとインフォメーション。真実と虚構」

ーー昨今、トレンドはどうやって巻き起こっていると思います?

Jayda B「インターネット上のインフルエンサーから」

ーーあなたはどうやって情報を見つけていますか?

Jayda B「口コミとツイッター」

ーー5年後は何をしていると思いますか?

Jayda B「生活するためのアルバイトをしなくてもいいくらい安定できていることを願います。できたら2年以内でそうなっていたい。クリエイティヴな業界では同じことで悩んでいる人も沢山知っているけど、みんなすごく前向きで成功するためにやらなくてはいけないこともはっきりしています。私も同じことを経験していて、成功するための努力と知識は持ち合わせていると思う」

ーー2周年のアニバーサリーがあり、それからの活動予定は?

Jayda B「ちょうど”re-brand”したばかりなんです。ロゴを変えて、ビジュアルをより明確にしたりしました。Baeであるということ自体は何も変わっていないけど、自分たちを可能な限り良く見せることは大事だと思うから」

baetokyo1| Photography :  Takaaki Sano

photography Takaaki Sano
interview & edit Ryoko Kuwahara

Bae Tokyo
http://baetokyo.com/
https://www.facebook.com/BaeTokyo/?ref=br_rs

BAE TOKYO 2ND ANNIVERSARY PARTY
November 4th 10PM – 5AM
2,500 Door/2,000 Adv
CIrcus Tokyo http://circus-tokyo.jp/event/bae-tokyo-2nd-anniversary/
Tokyo, Shibuya-ku, Shibuya, 3-26-16
Main:Aisha (Live)/Koppi Mizrahi (Live/DJ) (Queen Beat)/Ericalandia (Los Angeles) /Jayda B./Imani feat. Chocoholic (Live) Yukibeb (Soulection) /ShioriyBradshaw/Coates (Live)
Lounge: Yuitty /SakiSukiSake ASAMI/MNZ/Revenge Porns /Juliette Jemm

2 bae anni flyer middle baetokyo4| Photography :  Takaaki Sano

Overcoming differences in culture, race, and gender identity, Bae Tokyo was established in 2015 as a devoted community to support talented female creatives. Through creative, unique events in collaboration with various artists, Bae Tokyo has been providing a platform to introduce music and culture from around the world. Bae Tokyo aims to not only promote artists, but also to foster an inclusive environment that connects everyone inside and outside of the community to come together.

ーーCan you tell us about yourself?

My name is Jayda B. I’m from Atlanta, GA. I’ve been back and forth between Tokyo since I was 19 so I’ve been here for a while. Currently based in Tokyo.

ーーCan you tell us about Bae Tokyo?

Bae began in 2015 in my home state of Atlanta. There were a few other people involved but once I moved to Tokyo to expand the brand we parted ways. Now, we’ve grown much larger than expected. My team is still pretty small but we’ve worked with so many women already in the UK, Seoul, Singapore and LA just within two years. I don’t think I expected personally people to genuinely support the way they do.

ーーWhy do you take the form as a creative agency?

We realized that everything we do comes from within our own team. Along with that, there came opportunities where outside promoters or companies wanted to book me and the “Bae girls”. Within that, we were acting as an agency making sure for those gigs everyone was paid fairly for example. So not only do we do our own work, we can and have provided the same services for others.

ーーWhat are the roles of the host members?

There are various positions within the team ranging from interns to managers. Everyone plays a really important roll within the team but a lot of the decision making still falls on me as the founder which is fine. I’m really picky about how we’re presented and how we represent ourselves in business, I think that’s really important. All of the design is done by COO still based in Atlanta, Ashley Rhoden. She has “the eye” for it and knows design. When it comes to presentation, we both have similar styles of what we visually like but I don’t and would never dictate what she does. I think that’s one of the many reasons why we work so well together because we work in a lot of the same ways so I understand her process. You just have to trust what she’s doing and ask questions later.

ーーI heard that your artwork is inspired by Sailormoon, but what is Sailormoon’s attraction?

I personally have been obsessed with Sailor Moon since I knew who she was. Not only do the characters represent strong female characters, but you can relate to them as well. The 90s anime art style and color scheme has always given me a sense of comfort oddly, I guess because of my childhood. Ashley too is a fan of anime and it just worked out. Before Bae, we had been working on a few personal projects of mine which we used the same references for and that continued over to Bae. The look and presentation is really inviting. I think we just saw that from the beginning.

ーーWhat do you think about the relationship of artwork and DJ activity?

I think social media culture has just made everyone’s attention span really short to where now the majority of people are only attracted to content based on how well or poor it looks. Everyone seems to be about “aesthetics”.

baetokyo5| Photography :  Takaaki Sano

ーーWhat are your observations on current condition of female DJs?

There is a pretty small community out there and a lot of us know each other or have mutual friends. That’s usually how other girls get jobs or gigs in other countries, cities and base who they decide to work with. I think that’s great because its easier to filter out those who just talk a lot of shit about female empowerment but aren’t really bout it.

ーーIn America, Feminism is a huge movement right now, but what do you think about that?

I wish there were a larger conversation in Japan. A lot of what women deal with globally happens in Japan too, however its just not a thing that’s spoken about. Its nice in a way to be pioneering a feminist movement in Tokyo but also a lot of people (I think) don’t understand what we are trying to do or really care about it. We have a lot of support don’t get me wrong but sometimes I wonder if I didn’t nag the way I do sometimes if anyone would even bother to ask about or be interested in helping.

ーーIn Japan, on the other hand, there are many people who are uneducated about feminism. Why do you think that is so?

There are a lot of things that aren’t spoken about just as in other communities. It still baffles me sometimes how far behind Japan especially is. Most people look at Japan as if we’re so far into the future, but we’re not at all.

ーーWhat was the most memorable occurrence during the world tour?
Everywhere had its own special memory. Between bonding with the girls in Singapore who I’d do anything for (ATTAGIRL) and playing in LA. We had our own show at Tokyo Beat in Los Angeles and it was amazing to me to see people who really wanted to come out because they heard or saw online about what we were doing. In Seoul however, there were a few people who reached out to me personally via email saying that they were really excited that we were coming and that they wanted to me, and they did. They came and some of those girls are still some of our biggest supporters. You just never know who’s watching.

ーーAny new discoveries in each of the countries?

We all struggle with a lot of the same issues and want a lot of the same things, but each issue is catered to its own country and or culture.

ーー Did you come across discoveries and new tasks during the two years? Tell me both good and bad things.

Good thing is that people have continued supporting through all the changes. The bad is that the more “clout” (I guess) you get, the more people want from you and want for their selves. For me, this has never been about me as an individual, I just happen to be the face of the movement as the founder. I want to use this platform as I’ve used radio to highlight likeminded women and unify the industry. If we can help someone gain confidence or a sisterhood or whatever it may be through this platform than even better. I’ve learned to not let that be at my own expense though.

ーーAbout the 2 year anniversary event, what kind of event did you hope to create by booking the DJs you have booked?

I’ve had lots of experience doing events before bae, so I had a really good idea of what would work and what didn’t work as a guest rather than the promoter. With booking, there are so many people I’d always like to invite, deco I’d like to include and other elements but budget is always an issue, especially in Japan, everything is expensive. I’ve always tried to express a sense of an experience more so than a party at bae. The team totally gets that and every time that we could go full on, we have. With the tour and changing venues so many times this year a lot of the really important elements haven’t been included. When I say elements I mean games, or a photo booth, last anniversary we had a nail booth where a lady custom made “bae” nail design. I never really saw this as highlighting individuals rather than a community of like minded people who wanted to participate guests and artists a like. I still hope that we have that vibe and even more so within the anniversary party as we end the year.

ーーTell me what is appealing about each of the DJs?

Everyone has their own style and preferred type of music. I think that’s one reason why people enjoy the event because they know when they come to bae, they’re going to hear good music. I’m grateful that we’ve been able to find and work with so many talented women who know their craft and know music.

baetokyo3 | Photography :  Takaaki Sano

ーー What kind of music do you listen to recently? Name of Band/Artist?

I’ve been really blessed to get booked as much as I do. I prefer to play a lot of vogue, vogue edits, bass, tech house, hip-hop and r&b in my sets. Depending on where I’m playing and the vibe of the party. So I get easily burnt out from playing a lot of hardcore music. When I’m at home or just on my daily commute, I listen to Jazz and Bosa Nova. I’m really into French bands from the 70s lately. Cortex will always be one of my favorites.

ーーWho is your favorite DJ?
More so on the producer side, its Tokimonsta – Shes inspired a lot of women currently in music from my generation. She came up at a time where there weren’t many respected female producers. The emotion she’s able to evoke in her music is really memorable and I have so much respect for her and her knowledge of music. I know she’s inspired a lot of girls and boys a like.

ーーWhat kind of magazines, media are your daily must check?

I get a lot of my information from Twitter and I wish I had a magazine that was my go-to. If anyone has any recommendations, please let me know! I miss the 90s teen magazines with the pullouts and collages. If I could find a more updated version of that I’d be down. There’s just so much information floating around these days that if I’m going to pick up a magazine or such, id want it to be completely effortless.

ーー What kind of SNS do you check daily?

Twitter and Instagram mostly. Facebook is necessary but my homepage has become a dump that I really don’t like to log on anymore.

ーーWhat’s Internet to you?

Memes and information, true and false.

ーー Where do you think the trend comes from today?

Influencers from the internet.

ーーHow do you find the information usually?

Word of mouth or twitter.

ーーWhat do you think you will be doing in 5 years? Near future?

I hope to be at a place where I don’t have to work a part time job to support myself and the company within the next two years let alone five. I know a lot of creative people have issues with this to where they are so positive about the future and then become so cynical thinking about all of the things that still need to be done, according to the modern day definition of what it means to be successful and how to get there. I go through the same but I know I deserve to be compensated for my work and knowledge.

ーーAny news, or highlight you want us to note about? The latest News on your brand?

We just went through a sort of “re-brand” to where we changed our logo and wanted to make our visuals tighter. We’re still bae but we feel its really important that we represent ourselves the best we’re able to.

Bae Tokyo
http://baetokyo.com/
https://www.facebook.com/BaeTokyo/?ref=br_rs

BAE TOKYO 2ND ANNIVERSARY PARTY
November 4th 10PM – 5AM
2,500 Door/2,000 Adv
CIrcus Tokyo http://circus-tokyo.jp/event/bae-tokyo-2nd-anniversary/
Tokyo, Shibuya-ku, Shibuya, 3-26-16
Main:Aisha (Live)/Koppi Mizrahi (Live/DJ) (Queen Beat)/Ericalandia (Los Angeles) /Jayda B./Imani feat. Chocoholic (Live) Yukibeb (Soulection) /ShioriyBradshaw/Coates (Live)
Lounge: Yuitty /SakiSukiSake ASAMI/MNZ/Revenge Porns /Juliette Jemm

2 bae anni flyer middle

photography Takaaki Sano
interview & edit Ryoko Kuwahara

  1. HOME
  2. 生活・趣味
  3. Interview with Jayda B from Bae Tokyo
access_time create folder生活・趣味
local_offer

NeoL/ネオエル

都市で暮らす女性のためのカルチャーWebマガジン。最新ファッションや映画、音楽、 占いなど、創作を刺激する情報を発信。アーティスト連載も多数。

ウェブサイト: http://www.neol.jp/

  • ガジェット通信編集部への情報提供はこちら
  • 記事内の筆者見解は明示のない限りガジェット通信を代表するものではありません。